دوشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۱۷

ذوالقدر، مديرعامل سازمان آتش نشاني شهرداري قزوين مطرح کرد؛

خطر آتش‌سوزي در کمين باغ‌هاي قزوين

در سال 95 نيز پيش بيني مي‌شود با توجه به افزايش بارندگي‌هاي اخير و به تبع آن رويش فراوان علف‌هاي خشک و هرز در باغ‌ها و اطراف شهر، باز هم بيشترين ماموريت‌هاي ما اختصاص به آتش سوزي در باغ‌ها و علف‌هاي هرز اطراف شهر داشته باشد.

روزنامه همشهري قزوين: سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين با رويکردي جديد و افزايش کمي و کيفي خدمات وفعاليت‌ هاي خود در مسير پيشرفت گام بر مي‌دارد و به گفته مديرعامل اين سازمان با ساخت آخرين ايستگاه در چوبيندر به استانداردهاي جهاني رسيده است. اين سازمان با وجود اهداف خدماتي هيچ گونه درآمدي ندارد. با کاهش درامد شهرداري، سازمان‌هايي چون آتش نشاني دچار مشکلاتي در انجام امور خود مي‌شوند. بنابراين در اين زمينه با هدف آشنايي با عملکرد و چالش‌هاي پيش روي اين سازمان با مديرعامل اين مجموعه «ابوالفضل ذوالقدر» به گفت و گو نشستيم.

 

در قزوين چند پايگاه آتش نشاني وجود دارد؟

با توجه به اين‌که جمعيت شهر قزوين 380 هزار نفر است و هنوز به مرز 400 هزار نفر نرسيده و استاندارد جهاني به ازاي هر 50 هزار نفر يک ايستگاه است، خوشبختانه با افتتاح هشتمين ايستگاه که ايستگاه چوبيندر بود ما به اين استاندارد جهاني دست پيدا کرديم. ايستگاه نهم در منطقه شهرک دانش در زميني به مساحت 1500 متر و سطح بناي هزار متر واقع شده. اين ايستگاه در صورت وجود اعتبارات تا 2 يا 3 سال آينده راه اندازي خواهد شد. برنامه ريزي ما براي 5-4 سال آينده بهره برداري ايستگاه شماره 10 خواهد بود که در شهرک انديشه بين روستاهاي حسن آباد و نجف آباد واقع شده است. عمليات سازمان و ارائه خدمت به مردم در 8 ايستگاه با 35 دستگاه ماشين، در حالي انجام مي‌شود که 162 نفر در واحد عمليات و 17 نفر نيروي ستادي مشغول به فعاليت هستند.

 

بيشترين موارد اعلامي به آتش نشاني قزوين در چه حوزه‌اي بوده است؟

52 نوع حادثه داريم که حادثه گير کردن در آسانسور بيشترين نوع حادثه بوده و بيشترين حريق به علف‌هاي هرز و علف‌هاي خشک اختصاص داده شده که در سال 95 نيز پيش بيني مي‌شود با توجه به افزايش بارندگي‌هاي اخير و به تبع آن رويش فراوان علف‌هاي خشک و هرز در باغ‌ها و اطراف شهر، باز هم بيشترين ماموريت‌هاي ما اختصاص به آتش سوزي در باغ‌ها و علف‌هاي هرز اطراف شهر داشته باشد.

 

با توجه به اين‌که سازمان آتش نشاني دستگاه خدمات‌رسان است و درآمدزا نيست،از اين نظر با مشکل روبه‌رو هستيد؟

طبيعي است سازماني که درامدزا نيست، معمولاً در دريافت اعتبارات مشکل خواهد داشت ولي خوشبختانه از زماني که مشکلات اقتصادي شروع شد، شهردار قزوين و مسئولان شوراي اسلامي شهر توجه ويژه‌اي به سازمان آتش نشاني داشته اند و تا به امروز هيچ گونه مشکل مالي نداشتيم و همه موارد از قبيل حقوق، بيمه ها، اجراي پروژه ها، به روز رساني تجهيزات، تعمير و نگهداري ايستگاه‌ها و لوازم فردي پرسنل تامين و تهيه شده است.

 

کارکنان سازمان چه مشکلات و کمبودهايي دارند؟ خود سازمان داراي چه کم و کاستي‌هايي است و دغدغه شما از اين نظر به عنوان مديرعامل اين سازمان چيست؟

فعلاً مشکل خاصي نداريم که بگوييم اين مشکل در ارائه خدمات به مردم مانعي به وجود آورده، ولي ماشين‌هاي آتش نشاني استاندارد خاصي دارند و حدوداً 8-7 سال يک بار بايد تعويض شوند و با توجه به اين‌که ناوگان ما به تدريج به زمان تعويض نزديک مي‌شود بايد برنامه‌‌ريزي خوبي براي از رده خارج کردن بعضي از خودروها و جايگزيني خودروهاي جديد و پيشرفته داشته باشيم که مديريت شهري اين مورد را در برنامه کاري خود براي يکي 2 سال آينده قرار داده است.

مانند همه سازمان‌ها پرسنل ما داراي بيمه عمر و بيمه تکميلي هستند و اگر در عملياتي که اعزام مي‌شوند دچار حادثه و خسارت شوند، صورتجلسه حادثه تنظيم مي‌شود و بيمه‌ها خسارت پرداخت مي‌کند.

 

جذب نيروي انساني در سازمان افزايش پيدا کرده است؟ تمايل جوانان به کار در اين حوزه به چه صورت است؟

نيروهاي ما از طريق شهرداري‌ها و استانداري‌ جذب مي‌شوند. به اين صورت که آتش نشاني‌ها نيازهاي خود را اعلام مي‌کنند. اين نيازها تجميع و به صورت مجموع در کل کشور به طور همزمان آزمون برگزار مي‌شود و پس از تاييد صلاحيت‌ها و تست‌هاي عمومي، افرادي که حدنصاب را کسب کرده باشند مشغول به کارمي‌شوند.

با توجه به اين‌که شهر گسترده و به تعداد ايستگاه‌ها اضافه شده است و با توجه به اين‌که قزوين مرکز استان است، گاهي اوقات به شهرهاي اطراف نيز  امداد رساني مي‌کنيم. خوشبختانه در سال 94 آزموني براي جذب نيروهاي آتش نشان برگزار شد که در پي آن 21 نفر در سال 95 از ابتداي ارديبهشت ماه به مجموعه ما اضافه شدند. اين افراد بايد ارديبهشت و خرداد به طور کامل آموزش‌هاي فشرده را ببينند تا بتوانند وارد ايستگاه‌ها شوند و خدمت رساني خود را شروع کنند.

خيلي از جوانان علاقه مند به فعاليت در سازمان آتش نشاني هستند. الان در دانشگاه علمي – کاربردي شهرداري قزوين رشته‌اي به نام کارداني و کارشناسي حوادث و حريق، مهندسي حريق و مهندسي پيشگيري وجود دارد که جوانان علاقه مند به تحصيل در اين رشته‌ها هستند.

 

چه حمايت‌هايي از سوي سازمان براي افرادي که در پي حوادث آتش نشاني دچار خسارت مي‌شوند در نظر گرفته مي‌شود؟

خوشبختانه شهرداري قزوين همه واحدهاي مسکوني را تا مبلغ 7 ميليون تومان بيمه حوادث کرده که اگر حادثه‌اي اتفاق بيفتد و آتش نشانان به محل حادثه بروند گزارش حادثه تهيه و به بيمه ارسال مي‌شود و پس از بررسي، بيمه خسارت فرد حادثه ديده به صورت 2 ميليون تومان لوازم خانگي و 5 ميليون تومان محل حريق يا حادثه که همان خانه است را پرداخت مي‌کند .

 

چه تعداد حوادث در سال گذشته در استان اتفاق افتاده و بيشتر چه نوع حوادثي بوده است؟

در سال‌هاي 93 و 94 داخل شهر 1184 مورد و خارج از محدوده شهر که به شهرهاي اطراف امداد رساني کرديم، 213 عمليات داشتيم که مجموعاً 1397 عمليات بوده است. در اين عمليات‌ها 39 نفر مجروح شدند که نجات پيدا کردند و نجات يافتگاني که هيچ مصدوميتي نداشتند 17 نفر بودند.

 

 چه تعداد مزاحمت‌هاي تلفني در سال گذشته به سازمان گزارش شده است؟

قبلاً مزاحمت‌هاي تلفني زياد بود که حدود 95 تا 96 درصد تلفن‌ها را شامل مي‌شد. با فرهنگ سازي و کمک‌هايي که خانواده‌ها داشتند اين ميزان به80 درصد کاهش پيدا کرد، ولي متاسفانه همچنان 80 درصد تلفن‌هايي که به آتش نشاني مي‌شود يا مزاحمت است يا اين‌که اشتباه گرفتند و خط ما را اشغال کرده اند.

 

 چند آتش نشان خانم در سازمان فعالند؟

ما در آتش نشاني قزوين آتش نشان خانم نداريم، ولي 4 خانم در ستاد مرکزي آتش نشاني در واحدهاي مالي، انفورماتيک و دبيرخانه مشغول فعاليت هستند.

 

شهروندان مي‌توانند به صورت افتخاري در آتش نشاني فعاليت کنند؟

فعاليتي براي آتش نشانان داوطلب به خاطر مسائل استخدامي و مشکلاتي که ممکن است به وجود آيد نداريم، ولي کلاس‌هايي براي افرادي که علاقه مند به کار در اين زمينه هستند برگزار مي‌کنيم که در اين کلاس‌ها به عنوان آتش نشان داوطلب آموزش مي‌بينند و گواهينامه دريافت مي‌کنند و در مانورها و روز آتش نشان از اين افراد استفاده مي‌شود. اگر روزي بحران بزرگي اتفاق بيفتد اين افراد مي‌توانند کمک حال ما باشند.

 

دغدغه شما به عنوان مديرعامل اين سازمان چيست؟

دغدغه اصلي ما امدادرساني به قلب شهر، بازار و خيابان امام خميني(ره) است. با توجه به اين‌که تفاهمنامه‌اي با بعضي از صنوف پرخطر مثل پوشاک، درودگران، روغن فروشان و رنگ فروشان در حال انعقاد است تمام اعضاي اين صنوف مي‌توانند به صورت رايگان از آموزش‌هاي اطفاي حريق بهره ببرند.

 چون بازار قزوين و خيابان‌هاي اطراف آن بار ترافيکي بالايي دارند و ما نمي‌توانيم در زمان استاندارد به محل حادثه برسيم. اگر اعضاي صنوف آموزش‌هاي مقدماتي را ببينند مي‌توانند در زمان وقوع حوادث غيرمترقبه کمک حال ما باشند. با اين حال ما در ساعات پيک ترافيکي شهر 2 دستگاه ماشين در 2 نقطه شهر يکي چهارراه بازار و يکي سبزه ميدان مستقر مي‌کنيم که اگر اتفاقي براي اين نواحي افتاد، پرسنل سازمان با اعلام مرکز پيام سريع به محل حادثه برسند.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط