دوشنبه ۱۳۹۵/۰۳/۰۳

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

تفکيک روزانه 12 تن پسماند خشک قابل بازيافت در قزوين

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: اکنون با مشارکت بخش خصوصي و آموزش به شهروندان، ميزان تفکيک زباله به 3/5 تا 4 درصد در روز رسيده است که ميزان آن حدود 12 تن زباله تفکيک شده در روز مي‌باشد که از درب منازل تحويل گرفته مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ مجتبي منتظري افزود: بازيافت مواد در قزوين از سوي بخش خصوصي انجام مي‌شود و پيش از آن که در سال 91 با پيمانکار خصوصي قرارداد ببنديم ميزان تفکيک زباله زير يک درصد بود يعني ميزان  زباله تفکيک شده استان در سال 91 به ميزان يک تن در روز بوده است.

منتظري اضافه کرد: اکنون با کمک بخش خصوصي و آموزش به شهروندان ،ميزان تفکيک زباله به 3/5 تا 4 درصد در روز رسيده است که ميزان آن حدود 12 تن زباله تفکيک شده در روز مي‌باشد که از درب منازل تحويل گرفته مي شود.

وي در ادامه گفت: تفکيک زباله از سوي 3 ناوگان انجام مي گيرد اولين ناوگان مشغول تحويل زباله هاي تفکيک شده در منازل است که حدود 2 الي 2/5 درصد از پسماند شهر را پوشش مي دهد و دومين ناوگان 2 درصد باقيمانده زباله هاي تفکيک شده را تحويل گرفته و يا از مخازن زباله جمع آوري مي کند و ناوگان سوم از طريق تلفن گويا زباله ها  را از مردم جمع آوري مي‌کند.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين افزود: يکي از برنامه‌هايي که در سال 95 اجرا مي شود اصلاح سيستم پيمانکاري و جمع آوري پسماند هاي تفکيک شده با مشارکت بخش خصوصي است که از سوي معاون سرمايه گذاري معرفي مي شود تا در 5 سال آينده تفکيک زباله از مبداء را از 4/5 به 11 الي 12 درصد برسانيم يعني نزديک به 40 تا 50 تن زباله تفکيک شده در روز باشد.

وي بيان کرد: شهر قزوين از نخستين شهرهايي است که اين طرح در آن اجرا مي شود و اميدواريم که به استانداردهاي جهاني دست پيدا کنيم.

منتظري افزود: آموزش و فرهنگسازي، ايجاد انگيزه براي شهروندان و اصلاح الگوي مصرف از کارهايي است که بايد از سوي پيمانکار و با سرمايه گذاري شهرداري انجام شود تا ميزان تفکيک زباله از درب منازل افزايش يابد.

وي درباره توليد زباله در قزوين گفت: ميزان توليد زباله در استان براي هر نفر بين 680 تا 700 گرم و در ساير شهر ها اين ميزان به 750 گرم افزايش مي يابد که قزوين از ميانگين نسبي خوبي در توليد زباله و پسماند برخوردار است.

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين با تاکيد بر اينکه با مديريت صحيح بر پسماندها مي‌توانيم بخش‌هاي قابل بهره‌برداري را در صنعت ايجاد کنيم، ادامه داد: در شهر قزوين 55 درصد از پسماندها داراي مواد آلي هستند که ما مي توانيم اين مواد را به کود کمپوست تبديل و از آن استفاده کنيم.

وي ادامه داد: 30 تا 35 درصد اين پسماندها موادي هستند که مي توان از آنها در صنايع استفاده کرد و در کارخانه ها باعث اشتغال زايي شد.

وي افزود:10 تا 15 درصد باقيمانده پسماند قابل قابل تجزيه و بازيافت نيست و ارزش ريالي ندارد و مي‌توان با امحاي آن‌ها از سوي دستگاه‌هاي زباله سوزانرژي لازم براي چرخش توربين ها به منظور توليد برق را فراهم کرد.

منتظري بيان کرد :شهرداري ها به علت بالا بودن قيمت دستگاه زباله سوز به هيچ عنوان نمي توانند اين دستگاهها را تهيه کنند و دولت بايد با تخصيص يارانه به شهرداري ها کمک کند تا اين دستگاه خريداري شود و برق توليد شده از اين طريق را بخرند و در اختيار مردم قرار دهند.

اين مسئول تصريح کرد:براي کم کردن ميزان زباله و پسماند در شهر بايد الگوي مصرف را اصلاح، از  سيستم سورتيک (طبقه بندي)براي اقلامي مانند ميوه و سبزي استفاده و اين مواد را بسته بندي کرد و در اختيار مردم قرار داد تا با اين کار بخشي از توليد زباله و پسماند را کاهش دهيم و دولت هم مي تواند با ابزار و و نظام بندي در سيستم سورتينگ اين کار را انجام دهد.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط