شنبه ۱۳۹۵/۰۳/۰۱

مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين:

آتش زدن علفهاي هرز موجب بروز خسارات جبران ناپذير زيست محيطي مي شود

ابوالفضل ذوالقدر، مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين گفت: آتش سوزي هاي باغ هاي سنتي، مزارع، علف هاي هرز و درختان در شهر قزوين نسبت به مدت مشابه 2 سال گذشته افزايش داشته است.

به گزارش روابط عمومي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين، ذوالقدر افزود: متأسفانه هر ساله شاهد اعلام آتش سوزي گسترده مزارع، باغستان هاي سنتي شهر و بعضاً درختان هستيم، بطوريکه تماس هاي مردمي شهروندان با سامانه 125 اين سازمان آمار افزايشي قابل توجهي در اين حوزه دارد.

ذوالقدر با بيان اينکه علت بروز اکثر اين حوادث عمدي بوده است گفت: خوشبختانه با حضور به موقع نيروهاي آتش نشاني در صحنه حوادث خسارت جاني و مالي صورت نگرفته و آتش به موقع خاموش شده است.

وي از شهروندان خواست تا از پرتاب ته سيگار روشن و چوب نيمه سوخته و پرتاب پسماندهاي شيشه اي در دامان طبيعت و علف هاي خشک خودداري نمايند و در سفرهاي طبيعت گردي خود از خاموش کردن کامل چوب هاي نيمه سوخته آتش، کاملا مطمئن شده و نکات ايمني را رعايت کنند.

اين مقام مسئول با بيان اينکه همه ساله با افزايش دماي هوا شاهد اين گونه حوادث هستيم افزود: اين نوع حريق ها رکورد دار آمار آتش سوزي هاي اين سازمان در فصل تابستان است و عليرغم بروز آتش سوزي هاي متعدد و تحميل شدن خسارات مالي بر باغات و مزارع گندم، همچنان باغداران و روستائيان عزيزمبادرت به اين روش براي پاکسازي زمين هاي زراعي نموده و اغلب بدليل عدم کنترل و مهار آن موجب به راه انداختن آتش در باغستان ها و مزارع مي شوند.

مديرعامل سازمان آتش نشاني شهرداري قزوين اظهار کرد: در سال 1393 مجموع آمار آتش سوزي هاي علف هاي هرز، باغات، مزارع،  462 مورد گزارش شده است که اين ميزان در مدت مشابه سال 1394  تعداد 714 بوده است، که نشان از افزايش 54 درصدي در اين حوزه مي باشد.

گفتني است: در فصل تابستان و پس از برداشت محصول به جهت اشتعال بالاي کاه، علف هاي خشک به جا مانده به راحتي دچار آتش سوزي مي شوند. که بصورت سهوي يا عمدي براي از بين بردن علف هاي هرز و غيره ايجاد مي شوند. از سوي ديگر تصرف و زراعت در مراتع و اراضي جنگلي موجبات اختلال در ساختار اکوسيستم و نابودي محيط زيست را فراهم مي نمايد که علاوه بر احتمال توسعه آتش و ايجاد حريق در باغستان ها،  موجبات ورود گازهاي سمي و گلخانه اي به جو و حتي اتلاف وحوش و پرندگان مي گردد.

شايان ذکر است: قزوين به علت دارا بودن2هزار و 500 هکتار باغستان در اطراف شهر و وجود بوستان هزار و 400 هکتاري باراجين در سال 1392 از سوي معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور به عنوان شهر پاک ايران انتخاب شد.

شهر قزوين با 381 هزار نفر به عنوان پرجمعيت ترين شهر استان بوده که داراي 8 ايستگاه آتش نشاني و 162 نفر نيروي فعال آتش نشان مي‌باشد.

 

تصاویر مرتبط