شنبه ۱۳۹۴/۱۱/۰۳

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

تصويب مشارکت بخش خصوصي در اجراي تفکيک زباله از مبداء در قزوين

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: بررسي ها و مطالعات صورت گرفته در خصوص اجراي هر چه بهتر طرح تفکيک در مبداء، منجر به تصويب طرح مشارکت و سرمايه گذاري شهرداري با بخش خصوصي تفکيک زباله در کميسيون سرمايه گذاري شهرداري شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: به منظور دستيابي به عملکرد مطلوب تر طرح تفکيک در مبداء و افزايش ميزان پسماند خشک قابل بازيافت جداسازي شده توسط شهروندان، پس از ساعت‌ها کار کارشناسي با حضور کارشناسان سازمان مديريت پسماند و معاونت سرمايه گذاري شهرداري تدوين و کليات آن توسط اين کميسيون به تصويب رسيد.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين معتقد است: مديريت جامع و کامل در حوزه پسماندها و بازيافت زباله مي تواند در توسعه پايدار شهرها نقش کليدي داشته باشد که در اين زمينه اجراي طرح هاي نوين و کارآمد و همچنين آموزش و فرهنگ سازي در جامعه ضروري است.

منتظري اظهار کرد: توسعه پايدار بدون حفاظت از سرمايه هاي طبيعي و زيست محيطي امکانپذير نيست و لازم است از مشارکت هاي مردمي و بخش خصوصي براي تحقق اين مهم استفاده کرد.

وي با تاکيد بر استفاده از روش هاي علمي و تکنولوژي هاي پيشرفته در تفکيک در مبداء، اضافه کرد: نکته مهم در اين خصوص فراهم کردن زيرساخت هاي لازم براي سرمايه گذاري در اين حوزه است.

مديرعامل سازمان پسماند ضمن اعلام افزايش روند طرح تفكيك پسماند از مبدا در سال‌جاري گفت: آمارها نشان مي‌دهد، روند مثبت طرح تفكيك را در سال جاري داشته‌ايم و هدف مديريت شهري از اجراي شيوه نوين طرح تفکيک در مبداء، افزايش پسماند خشک قابل بازيافت جدا سازي شده  تا 12 درصد در برنامه 5 ساله مي‌باشد که دستيابي به اين ميزان بدون شک پيشرفت  و موفقيت جديدي در اين حوزه در سطح کشور مي باشد.

وي با اشاره به نتايج اثربخش طرح تفکيک در مبداء افزود: با ارائه خدمات رايگان آموزشي چهره به چهره و مراجعه حضوري در منازل،‌ ميزان تفکيک پسماند خشک در 2سال گذشته تا کنون از حدود 1 درصد به 4/5 درصد رسيده است.

منتظري از طرح تفكيك پسماند در مبدا به‌عنوان يك فعاليت و فرايند فرهنگي ياد كرد و گفت: مسلما طرح تفكيك پسماند درمبدا صرفا يك كار اجتماعي و خدماتي نيست و لازم است تمامي شهروندان و مسئولين  در كنار هم  به فعاليت بپردازند.

وي اهميت تفکيک زباله از مبدأ را مورد اشاره قرار داد و درمورد اقدام سازمان مديريت پسماند در راستاي نهادينه کردن تفکيک زباله از مبدأ افزود: اين سازمان با آموزش مستقيم(چهره به چهره)، برگزاري کارگاههاي آموزشي ، نصب بنر آموزشي در سطح شهر، توزيع کتاب هايي با مفهوم مديريت پسماند و بسته هاي آموزشي، تشويقي شامل لوازم التحرير، بروشور و سي دي هاي اطلاع رساني و آموزشي و نيز توزيع مخازن ويژه پسماند خشک به تمامي واحد هاي مسکوني ،تجاري،آموزشي و... در زمينه فرهنگ سازي و تفکيک زباله از مبدأ فعاليت کرده است.

منتظري ادامه داد: علاوه بر موارد ذکر شده  با اجراي برنامه هاي فرهنگي از جمله نمايش تئاترهاي آموزشي شاد در فرهنگ سراها، مهدهاي کودک و مدارس با موضوع مديريت پسماند، ضمن ايجاد محيطي شاد و مفرح براي کودکان، آنها را به تفکيک زباله از مبدأ تشويق مي کند.

وي حفاظت از محيط زيست و جلوگيري از انتشار آلودگي هاي زيست محيطي را از ديگر اهداف اين طرح برشمرد و افزود: با مديريت صحيح پسماند و فرهنگ سازي طرح تفکيک از مبدا در جامعه شاهد کاهش حجم زباله هاي شهري و در نتيجه حفظ سرمايه هاي ملي و منابع طبيعي خواهيم بود.

وي به نصب مخازن جديد ويژه جمع آوري پسماند خشک جداسازي شده  در برخي معابر اصلي شهر اشاره کرد وافزود: فاز اول نصب مخازن طرح تفکيک از مبدا در برخي معابر اصلي شهر اجرا شده و در صورت استقبال شهروندان به مرور گسترده تر خواهد شد طي اين فرآيند شهروندان در هر زمان مي توانند پسماندهاي خشک تفکيک شده خود را به نزديک‌ترين مخزن تعبيه شده انتقال دهند چرا که اين مخازن بصورت روزانه تخليه مي شود.

وي با تاکيد بر ضرورت ارتقاي سطح فرهنگ عمومي شهروندان در زمينه پسماند افزود: درخواست ما از شهروندان تفکيک پسماندهاي خشک از تر و قرار دادن آن در مخازن مربوطه است.

منتظري با تاکيد اينکه طرح تفکيک از مبدأ يک طرح خدماتي است و با توجه به مشارکتي بودن آن داراي ابعاد و پيامدهاي فرهنگي، اقتصادي و زيست محيطي است تصريح کرد:طرح تفكيك پسماند از مبدا، علاوه بر اينكه مي‌تواند موجب كاهش توليد پسماند شهري شود، اين امكان را به‌وجود مي‌آورد كه هزينه‌هاي جاري جمع‌آوري پسماند شهر نيز کاهش يابد.

وي اضافه کرد:در واقع مشاركت شهروندان به‌عنوان مهم‌ترين عامل موفقيت اين طرح و كاهش توليد پسماند مد نظر است توجه شهروندان به نوع مصرف و شيوه توليد پسماند بسيار حائز اهميت بوده و  توجه بيشتر شهروندان به مسائل زيست‌محيطي را مي طلبد.

منتظري با بيان اين که جمع‌آوري هفتگي پسماندهاي خشک توسط پيمانکارو بخش خصوصي انجام مي‌شود، اضافه کرد: در اين روش که از ابتداي اجراي طرح تفکيک پسماندهاي خشک در مبدأ مورد توجه قرار گرفته بود پيمانکار بخش خصوصي تحت نظارت سازمان  با مراجعه هفتگي به محلات تعيين شده نسبت به جمع‌آوري پسماندهاي خشک تفکيک شده توسط شهروندان اقدام مي‌کنند.

وي با تأکيد بر اين که علي‌رغم تمامي اقدامات صورت گرفته و همکاري بسياري از شهروندان،‌ باز هم مقدار قابل توجهي از پسماندهاي خشک و تر در محل توليد با يکديگر مخلوط شده و به صورت روزانه درون يکي از مخازن مکانيزه نصب شده در سطح شهر قرار مي‌گيرند، افزود: پسماندهاي مخلوط موجود در اين مخازن به صورت روزانه توسط ناوگان مکانيزاسيون خدمات شهري جمع‌آوري  و به مجتمع محمد آباد منتقل  مي شود که در خط پردازش جداسازي مي شوند.

پايان پيام

 

 

 

 

 

تصاویر مرتبط