شنبه ۱۳۹۴/۱۰/۱۹

نصرتي، رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي خواستار شد؛

استفاده از ظرفيت‌هاي دبيرخانه مجمع جهاني شهرهاي اسلامي در شهر قزوين

مسعود نصرتي، رئيس مجمع جهاني شهرهاي اسلامي و شهردار قزوين گفت: با توجه به تشکيل دبيرخانه مجمع جهاني شهرهاي اسلامي در شهر قزوين بايد از اين فرصت‌ در داخل و خارج از کشور بهره‌برداري کرد.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ مسعود نصرتي در پانزدهمين نشست ادواري گروه‌هاي تخصصي شهرسازي نظام مهندسي ساختمان استان‌هاي کشور و سومين نشست شهرسازي ايراني اسلامي با اشاره به برگزاري مجمع جهاني شهرهاي اسلامي گفت: در شهرهاي اسلامي يک دغدغه‌اي ايجاد شد مبني بر اينکه در 100سال گذشته با غفلت‌هاي صورت گرفته جايگاه معماري و شهرسازي اسلامي در شهرهاي اسلامي کمرنگ يا از بين رفته است.

نصرتي با تصريح اينکه اکنون شايد به سختي بتوان ادعا کرد که شهرهاي به سبک اسلامي داشته باشيم، گفت: در 3 و نيم سال گذشته در جلسه حکام پيشنهاد شد که يک سال در ميان اجلاس‌هاي دو سالانه براي شهرهاي اسلامي برگزار شود که با بررسي‌ها و پيگيري‌هاي صورت گرفته اولين اجلاس در ايران و شهر قزوين برگزار شد.

اين مقام مسوول بيان کرد: اولين اجلاس جهاني شهر اسلامي در راستاي جايگاه و اهميت توجه به معيارهاي سکونت، مفهوم توسعه پايدار و بهبود کيفيت زندگي و زيست در کتاب آسماني دين مبين اسلام و ضرورت شناسايي و کاربردي کردن اين مفاهيم در فرايند کالبدي توسعه شهري با محوريت تدوين «کتاب منشور سکونت در اسلام» به مدت دو روز،نهم و دهم شهريور ماه در شهرقزوين برگزار شد.

وي افزود: اين اجلاس با همکاري سازمان اسکان بشر ملل متحد (UN-Habitat) و دبيرخانه روز قزوين و دبيرخانه مجمع شهرداران آسيايي، در شهر قزوين برگزار شد.

نصرتي بيان کرد: محمد خدادادي دبيرکل مجمع شهرداران آسيايي، نماينده قائم مقام دبير کل ملل متحد و روسا و اساتيد دانشگاه اسلامي، سفراي کشورهاي اسلامي، نمايندگان مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي و مديران دستگاه‌هاي اجرايي و انديشمندان و متخصصان حوزه علوم ديني و شهري در اين اجلاس حضور داشتند.

اين مقام مسوول بيان کرد: نخستين اجلاس شهر اسلامي در راستاي جايگاه و اهميت توجه به معيارهاي سکونت، مفهوم توسعه پايدار و بهبود کيفيت زندگي و زيست در کتاب آسماني دين مبين اسلام و ضرورت شناسايي و کاربردي کردن اين مفاهيم در فرآيند کالبدي توسعه شهري با محوريت تدوين «کتاب منشور سکونت در اسلام»، با حضور 27 کشور اسلامي برگزار شد.

وي گفت: در اين نشست مقالات بسياري در حوزه‌هاي مختلف توسط استادان و شخصيت‌هاي علمي خارجي و داخلي ارائه شد.

نصرتي بيان کرد: قرار گرفتن اين سه گروه براي اولين بار اتفاق افتاد چراکه براي ساختن يک شهر، بهره‌گيري از آموزه‌هاي ديني،تخصص و تجربه مديران و مجريان شهر و مهندسي در کنار هم ضروري است.

نصرتي افزود: همچنين تدوين منشور سکونت در اسلام و برپايي نمايشگاهي از بهترين و شاخص‌ترين تجارب شهرهاي اسلامي(داخلي و خارجي) از برنامههاي اين اجلاس بود.

شهردار قزوين ادامه داد: دبيرخانه اين اجلاس با 8 وزارتخانه تفاهم نامه همکاري امضاء کرده است و همچنين شهرداران کلان شهرها و ساير شهرها عضو اين مجمع هستند.

وي تصريح کرد: در 2 سال گذشته ارتباط گيري‌هاي خوبي در اين راستا صورت گرفته و تجربه ها به اشتراک گذاشته شده و اکنون وارد مباحث اجرايي شديم.

شهردار قزوين بيان کرد: با توجه به تشکيل اين مجمع در ايران و دبيرخانه آن در شهر قزوين، بهره‌برداري از اين موضوع بسيار مهم است.

وي اظهار کرد: برگزاري مجمع جهاني شهر اسلامي در 9 شهريور با حضور ميهمانان داخلي و خارجي و کشورهاي اسلامي يک جهش خوبي براي معرفي قزوين در سطح بين المللي بود که از اين ظرفيت به خوبي استفاده شد.

شهردار قزوين با بيان اينکه انتخاب قزوين به عنوان ميزبان اين اجلاس بر اساس داشتن تاريخ و فرهنگ غني است، گفت: بر اساس اسناد و شواهد علماي سني و شيعه بسياري در شهر قزوين زندگي مي‌کردند و همچنين قزوين داراي مکتب معماري اسلامي خاص است و بر اين اساس شهر قزوين به عنوان ميزبان نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي انتخاب شده است.

نصرتي بيان کرد: از ويژگي‌هاي اين اجلاس باقي ماندن مرکزيت دبيرخانه در ايران و شهرداري قزوين بود تا در هر دو سال در يک کشور برگزار شود.

وي تصريح کرد: از آنجا که هر ساله از طريق اسکان بشر سازمان ملل متحد در سطح جهاني در هشت منطقه جوايزي به بهترين عملکرد‌ها و تجربه‌ها داده مي‌شد يکي ديگر از کارهاي ابتکاري اين اجلاس اين بود که تصميم گيري شد تا بهترين عملکرد اسلامي مورد قضاوت و داوري قرار گيرد و از طريق مجمع براي شهرهاي اسلامي جوايزي داده شود تا براي همه تاثيرگذاران در مديريت شهر‌ها موثر باشد و ايجاد انگيزه کند.

وي اظهار کرد: با توجه به شرايط ايجاد شده بعد از برگزاري اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي بايد از فرصت‌ها براي بهره‌برداري استفاده کرد.

 نصرتي با اشاره به حضور در اجلاس جهاني شهرداران با محوريت شاخص‌هاي شکوفايي شهري که با حضور شهرداران شهرهاي اسلامي در مقر سازمان ملل متحد در وين برگزار شد، گفت: در اجلاس جهاني شهرداران با محوريت شاخص‌هاي شکوفايي شهري که با حضور شهرداران شهرهاي اسلامي در مقر سازمان ملل در وين برگزار شد، ديدگاه‌هاي اسلامي در حوزه‌هاي مديريت شهري از جمله معماري اسلامي، مسائل اجتماعي و محيط زيست گفت وگو شد.

 

تصاویر مرتبط