شنبه ۱۳۹۴/۱۰/۰۵

سريع القلم، مدرس دانشگاه:

قدرت يک کشور شهروندان آن کشور هستند

دکتر محمود سريع القلم، پژوهشگر حوزه توسعه، علوم سياسي و تاريخ معاصر ايران گفت: قدرت يک کشور شهروندان آن کشور هستند که توليد، پس انداز و سهم بين‌المللي دارند.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ دکتر محمود سريع القلم در سمينار آموزشي فرهنگ و حقوق شهروندي که با حضور اعضاي کارگروه قزوين +20، مديران و کارشناسان شهرداري قزوين و اعضاي انجمن انبوه سازان استان قزوين برگزار شد، با اشاره به سالم سازي يک نظام اجتماعي بيان کرد: در بررسي مشکلات يک جامعه بايد در ابتدا به علت اصلي پرداخت تا بتوان آن مشکل را حل کرد.

سريع القلم  با اظهار اينکه در هر اقدامي کنترل کردن کار راحتي است اما ساختارسازي کاري مشکلي است، گفت: در هر کاري بايد ساختار آن سيستم ساخته شود و بر اساس آن حرکت کرد.

وي با بيان اينکه سيستم صرفاً براي حرکت، رشد، پيشرفت و توسعه است، تصريح کرد: اگر ساختار هر اقدامي ساخته نشود نمي‌توان در آن کار موفق شد و به طور قطعي خروجي نخواهد داشت.

سريع القلم با بيان اينکه وفاداري به فکر، وفاداري به سيستم را به دنبال مي‌آورد. ادامه داد: وقتي سيستم ساخته مي‌شود، فکر اهميت پيدا مي‌کند و به صورت خودکار تخصص گرايي و شايسته سالاري رشد مي‌کند.

پژوهشگر حوزه توسعه، علوم سياسي و تاريخ معاصر ايران با بيان اينکه در جامعه افراد کارآامد، جدي و خلاق زياد است، افزود: ويژگي تمام افراد موفق تمرکز روي آن موضوع موردنظر بوده است و بر اين اساس بايد از پراکندگي افکار براي هر اقدامي جلوگيري کرد.

وي با بيان اينکه عادت‌هاي خوب بايد در جامعه ترويج پيدا کند، گفت: ارزش رفتارهاي درست بر اساس عادت است و بايد ترويج فرهنگ حقوق شهروندي را از دبستانها آغاز کرد.

سريع القلم با اشاره به قدرت اقتصادي کشورها گفت: بنگاه‌هاي اقتصادي هستند که به کشورها قدرت مي‌دهند.

عضو هيئت علمي و استاد تمام گروه علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي نيز راه پيشرفت کشور را تفکيک قدرت سياسي از قدرت اقتصادي با بين‌المللي شدن جامعه دانست و ادامه داد: براي سالم سازي يک نظام اجتماعي قدرت سياسي و قدرت اقتصادي در هر کشوري بايد مستقل باشد.

وي با اظهار اينکه نظام فکري يک جامعه بايد بر اساس آمار و  دقت باشد، گفت: جامعه‌اي که دقيق نباشد نمي‌تواند رشد کند.

سريع القلم با تاکيد بر يک شخصيتي شدن شهروندان يک جامعه براي موفقيت آن جامعه گفت: کار بين‌المللي در هر جامعه‌اي ضروري و زمينه ساز باور شدن يک جامعه است.

وي به اصول مشترک و اهداف ملي مورد اجماع 95درصد کشورهاي جهان اشاره کرد و گفت: افزايش ثروت ملي، همکاري دولت‌ها، بنگاه‌ها و دانشگاه‌ها، همگرايي منطقه‌اي اقتصادي و حل سريع اختلافات غيراقتصادي و ثبات سياسي و رضايت‌مندي عامه مردم از اصول مشترک و اهداف ملي مورد اجماع 95درصد کشورهاي جهان است.

سريع القلم بيان کرد: علاقمند کردن به کتابخواني و آموزش از نکات مهم يک جامعه موفق است.

استاد علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي تهران براي رسيدن به توسعه و کار آفريني به اصلاح فکر اشاره کرد و افزود: در کشور بايد فکر‌ها را اصلاح کنيم و به نخبگان سياسي بگوييم از ثروتمند شدن مردم ايران حمايت کنند چون آينده هر ملتي و توسعه هر کشوري در گرو ثروتي است که توليد مي‌کند.

وي همچنين به تعادل در زندگي اشاره کرد و گفت: آن‌هايي که در همه ابعاد زندگي تعادل دارند توانايي اصلاح فکر خود را دارند، بنابراين اصلاح فکر و پرورش انديشه مبناي توسعه يافتگي است.

گفتني است؛ برگزاري اين سمينار به پيشنهاد کارگروه "قزوين +20" بود که از سوي معاونت برنامه ريزي و توسعه شهرداري قزوين برگزار شد.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط