پنجشنبه ۱۳۹۴/۱۰/۰۳

پورزرندي، مديرعامل بانک شهر:

بانک‌ها مي‌توانند در پروژه‌هاي شهري سرمايه‌گذاري کنند

حسين محمد پورزرندي، مديرعامل بانک شهر گفت: شهرها بدون داشتن اقتصادي پويا، زيرساخت‌ها و خدمات مناسب نمي‌توانند در شهرنشيني جهاني شده رقابت کنند و اين چالش باعث مي‌شود که مسوولان شهري به فکر ارتقاي منابع مالي و گسترش آن باشند.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ حسين محمد پورزرندي، رئيس انجمن علمي اقتصاد شهري ايران در سيزدهمين جلسه هم‌انديشي شهردار با مديران و کارشناسان شهرداري قزوين با محوريت سخنراني در خصوص اقتصاد شهري، ابعاد آن و نقش بانک‌ها در اقتصاد شهري، افزود: تامين منابع مالي پروژه‌هاي شهري يکي از اصلي‌ترين چالش‌هاي مديريت شهري به خصوص در کشورهاي در حال توسعه است.

وي با بيان اينکه تاکنون توجه کمتري به موضوع اقتصاد شهري شده است، گفت: اقتصاد شهري به مطالعه اقتصادي مناطق شهري پرداخته و از ابزارهاي علم اقتصاد براي تجزيه و تحليل مسائل مربوط به کاربري اراضي شهري، مسکن شهري، حمل و نقل شهري، زيرساخت‌ها و تسهيلات شهري و ماليه شهري استفاده مي‌کند.

پورزرندي نقش زمين شهري و نحوه دسترسي به آن در اقتصاد شهري را بسيار مهم و راهبردي دانست و افزود: مسکن هم يکي از مهمترين بحث‌هاي اقتصاد شهري است که در عين معرفي بودن آن به عنوان کالاي سرمايه محسوب مي‌شود.

مديرعامل بانک شهر ادامه داد: وقتي با رکود مسکن مواجه باشيم در اصل با رکود 300صنعت مواجه هستيم.

وي افزود: فقر شهري يکي از محورهاي مهم اقتصاد شهري در سال‌هاي اخير است و اين موضوع از چالش‌هاي اساسي هزاره سوم به شمار مي‌رود و تقريبا در محوريت تمامي مبحث کنفرانس‌ها و نشست‌هاي بين‌المللي مربوط به توسعه قرار دارد.

رئيس انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با بيان اينکه منابع مالي و آلودگي محيط زيست از مهمترين مشکلات کلان شهرهاست، گفت: مهم‌ترين راهکار براي حل مشکلات آلودگي محيط زيست توجه به زيرساخت‌هاي حمل و نقل عمومي است.

مديرعامل بانک شهر با اشاره به نقش بانک در اقتصاد شهري بيان کرد: بانک مي‌تواند نقش ميانجي بين سرمايه گذار و سرمايه پذير داشته باشد.

وي اظهار کرد: روش‌هاي سنتي تامين مالي جوابگوي تقاضاها و نيازهاي روزافزون زندگي شهرنشيني نيستند و بر اين اساس تنوع بخشي به بحث‌هاي تامين مالي و استفاده از روش‌هاي نوين ضروري است.

رئيس انجمن علمي اقتصاد شهري ايران بيان کرد: در همين راستا بانک‌ها مي‌توانند به منظور ايفاي نقش اجتماعي خود به کمک مديريت شهري شتافته و در پروژه‌هاي شهري که هم جنبه عمومي و اجتماعي دارند و هم ملاحظات زيست محيطي را رعايت مي‌کنند سرمايه گذاري کنند.

مديرعامل بانک شهر گفت: بانک شهر در يک و نيم سال گذشته توانسته سرمايه خود را 4 برابر افزايش دهد.

وي اضافه کرد: 90درصد از منابع بانک شهر براي مردم و 10درصد آن براي شهرداري‌ها است و همچنين 70درصد منابع براي پروژه‌هاي شهري هزينه مي‌شود.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط